Być może od roku 2017 nastąpi zmiana sponsora technicznego Los Leones, który będzie zaopatrywał zespoły w trykoty i sprzęt meczowy. Obecna umowa z Nike kończy się 1 lipca 2017 roku i władze klubu rozpoczęły sondowanie rynku w celu sprawdzenia potencjalnych ofert. Jak się dowiedziało El Correo pierwsze kroki władze Athletic skierowały w kierunku niemieckiego Adidasa z którym od kilku tygodni są w stałym kontakcie a niedawno do Niemiec pojechała oficjalna delegacja klubu.

 

Obecna umowa z amerykańską firmą z siedziba w Oregonie opiewa na kwotę 2,5 mln euro i została zawarta jeszcze przez byłego prezydenta klubu Fernando Gacię Macuę. Wprawdzie umowa był podpisywana jeszcze z angielską firmą Umbro ale po wykupieniu jej przez Nike Athletic wraz z Manchesterem City oraz reprezentacją Albionu został przekazany do firmy matki natomiast Umbro pozostawiono zaopatrywanie w sprzęt dla mniejszych kontrahentów oraz produkcję ogólnego sprzętu sportowego.

O ile Athletic jest zadowolony z współpracy z Nike jeśli chodzi o jakość i wygląd sprzętu z jakiego korzysta to już problem pojawia się po stronie finansowej nawet mimo tego że plasuje klub na piątym miejscu w lidze za wielka trójką oraz Sevillą. Klub z Bilbao rok rocznie notuje zwiększenie obrotów w sprzedaży oficjalnych pamiątek sportowych co niestety nie ma przełożenia na benefity jakie otrzymuje od Nike gdyż umowa ta jest tak skonstruowana że poza stałą kwotą ewentualne dodatkowe pieniądze klub może zyskać tylko w przypadku osiągnięcia spektakularnego sukcesu. Nie licząc oczywiście marży na sprzedawanych trykotach sportowych.

 

Inną firmą która może być zainteresowana sponsorowaniem Athletic jest amerykański New Balance. Przedsiębiorstwo z Bostonu chce mocniej wejść na rynek europejski i oferuje dość wysokie kontrakty. Przykładem jest tutaj Sevilla, która otrzymuje 3,5 mln euro rocznie w porównaniu do 2,2 mln euro poprzedniego kontraktu. Z kolei Valencia, która ma umowę z Adidasem otrzymuje kwotę rocznego kontraktu w wysokości zaledwie 1,6 mln euro ale z kolei ma określony procent od sprzedanych koszulek co winduje sumę jaką otrzymał klub z Lewantu do wysokości ok. 5 mln euro za 2015 rok. I tak też umowę chciałby skonstruować klub z San Mames. Strategia jaką przyjęła Firma New Balance mogłaby sprzyjać negocjacjom Urrutii z koncernem gdyż firma dotychczasowo produkowała głównie buty oraz ubrania sportowe a od niedawna ma w swojej ofercie również sprzęt do piłki nożnej, baseballa, tenisa oraz krykieta. Ambicje prezesa tej firmy sięgają czołowej trójki producentów odzieży sportowej na świecie co przy skali wzrostu 15% we skali roku jest do osiągnięcia pod warunkiem o jakim już wspominałem czyli wejścia na nowe rynki. Europejski dotychczas był traktowany trochę po macoszemu ale ma się to zmienić. I to może być szansa na uzyskanie dobrego kontraktu przez Athletic, tym bardziej ze podobno New Balance sondował już rynek futbolowy i terminy zakończenia kontraktów przez większość lepszych zespołów europejskich.

 

Cóż, do końca obecnego kontraktu pozostał rok więc trochę czasu jeszcze zostało i zobaczymy co przyniesie przyszłość. Ale jeśli będzie dobra konkurencja i uda się zainteresować potencjalnych sponsorów to na pewno będzie można dzięki temu uzyskać lepsze pieniądze z ewentualnego kontraktu tak więc działania władz klubu w tej materii należy ocenić bardzo pozytywnie. Priorytetem podobno jest Adidas i jeśli udało by się podpisać kontrakt z niemiecką firmą to byłby to powrót do tej marki po 16 latach. Jak dotychczas Nike był piątą marką na koszulkach Athletic. W latach 1982 – 1990 oraz 1999 – 2001 Athletic za sponsora technicznego miał Adidasa. Od 1990 do 1999 na trykotach widniał znaczek włoskiej Kappy, od 2001 do 2009 koszulki Los Leones były własnym projektem klubu i przez niego produkowane pod nazwą „Athletic" (swoją drogą bardzo udane projekty i serie produktów oraz unikalna na skalę światową działalność) oraz od 2009 do 2013 na koszulach widniał znaczek Umbro.